Mijn mailbox wordt regelmatig gevuld met aanvragen om een website te bouwen voor iemand anders. Ik doe dit in principe niet meer, maar als het project me héél erg aanstaat, durf ik af en toe nog weleens ja zeggen. In deze blogpost wil ik je haarfijn uitleggen waarom ik het uitermate belangrijk vind om initieel zélf de touwtjes in handen te houden, alvorens je werk gaat uitbesteden naar een ander.

Bezint eer gij kiest

En dat eerste touwtje heet “Professionalisme”

Toen (de dieren nog spraken) het ontwikkelen van websites en IT in het algemeen begon in de jaren ’90 werd het “kunnen programmeren” als elitewerk beschouwd. Je moest er voor naar school gaan, en ging na afstuderen aan de slag in “de IT”, waarna je in het bedrijf nog opleidingen volgde om steeds weer bij te scholen in deze nieuwe, innovatieve techniek. Niet zomaar iedereen kon een stukje code op de wereld zetten.

Maar langzaamaan werd het kunnen lezen en programmeren van code ‘gewoon’. Je kon al eens een ‘for dummies’ boek kopen, een online cursusje volgen of deelnemen aan avondopleiding. Het werd steeds meer bekend onder de massa. Een goeie zaak want zo werd de “IT” ineens betaalbaarder voor iedereen, en toegankelijk voor mensen die al lang afgestudeerd waren. De ‘self made (wo)men’ werden geboren.

De dag van vandaag zijn we nog een stapje verder geëvolueerd en is het eigenlijk niet meer nodig om te kunnen coderen en in de basis te weten hoe technologie werkt, waarop het gebaseerd is en waarvoor al die 1’tjes en 0’etjes staan.

Plug, play, copy, paste, drag, drop, klaar.

Iedereen die ooit al eens een website maakte, kan nu plots een website maken.

Die eerste categorie – de afgestudeerden – zijn over het algemeen ondertussen zo sterk geëvolueerd dat zij zich amper nog bezig houden met het maken van jouw website. Zij maken nu systemen om sites mee te bouwen, bedenken heerlijke apps om je tijd mee te verdoen, etc. of zij runnen een bedrijf dat websites kan bouwen, maar richten zich daarbij liever op de grote spelers want een website, dat kost nu eenmaal geld.

In die laatste categorie ontbreekt het vaak aan kennis. Niet zozeer qua opbouw of design, maar wel aan service na verkoop. Wat te doen als er technisch iets niet in orde is? Het is pas bij foutmeldingen & tegenslagen dat je een goeie webbouwer herkent. Een website bouwen is gemakkelijk. Een online plek creëren die converteert en daarbij stabiel en vlot blijft werken, is de uitdaging.

Zelf pas ik in de middelste categorie. Terwijl ik vlijtig studeerde om mijn A1 diploma te behalen in ‘het toerisme’, beet ik ook mijn tanden stuk op HTML en CSS, dankzij de uitgebreide kennisdatabank van W3schools.com, nog steeds een standaard in de webwereld. Het moet ook gezegd dat mijn toenmalig lief (17 jaar geleden!) een kennisbron was die me regelmatig verbeterde en tips gaf om sneller te werken (who needs a mouse, anyway?!). WordPress werd pas in 2003 op de wereld gezet.

Wie goed kan rekenen (ik niet), ziet nu dus ook dat de eerste websites die ik maakte volledig in HTML & CSS geschreven werden, zonder visuele builders, zonder plug-ins,… Hoewel die skill stilaan overbodig aan het worden is (het wordt ons veel te gemakkelijk gemaakt!) is en blijft het kennen van de basis (hoe werkt code) in mijn ogen onontbeerlijk. Zoals ik al zei, een goede bouwer herken je pas als er tegenslagen zijn, en iemand die geen foutcode kan ontcijferen, zal lang bezig zijn met het uitzoeken waar het issue zich situeert.

Ondanks het feit dat ik mezelf als een goeie websitebouwer beschouw (ja, echt, ik durf dat zomaar zeggen! ;)), wil ik mezelf niet in concurrentie plaatsen met de middelste categorie die ofwel onder de prijs ofwel er zwaar over werken. Het is niet omdat je één website duur kan verkopen, dat je ook effectief websites kan bouwen. Dat bewijs zie ik helaas ook vaak terugkomen in mijn mailbox waarbij er aan mij gevraagd wordt om oplossingen te bieden voor de mankementen aan een peperdure website. De tristesse die ik daarbij te zien krijg, is groot.

Weten waar het over gaat

Daarnaast wil ik dat jij weet waar het over gaat. Je hoeft niet te leren coderen om precies te weten hoe je website in elkaar steekt, maar het is wel belangrijk dat jij wéét wat de bouwstenen zijn van je site, bij wie je voor welke foutmelding terecht moet, hoe je jouw site kan maken, hoe je deze kan onderhouden, etc. Ik vind het dermate belangrijk dat jij je verantwoordelijkheid neemt én dat alle bouwstenen (hosting, domeinnaam, thema,…) op jouw naam gefactureerd staan.

Ik wil niet weten hoeveel personen er zijn die ik vragen zie stellen à la: “er liep wat mis in de communicatie met mijn webbouwer en hij wil hem niet afgeven”, of “ik moet voor elk klein vraagje mailen naar die of die persoon”, of “het aanpassen van mijn site gaat zo traag! Het lijkt wel alsof mijn webbouwer zijn andere klanten altijd voorrang geeft!”,…

Omdat ik gevoelsmatig niet kan begrijpen dat een websitebouwer zijn klant géén of weinig toegang geeft tot haar eigen website wil ik dat jij wéét hoe het allemaal in elkaar zit. Niet omdat je alles zelf zou moeten doen, maar wél omdat je daarna pas kan beslissen of je het zelf blijft doen, of dat je het wilt uitbesteden. Pas als je wéét welk werk er gedaan moet worden, kan je een geïnformeerde keuze maken én kan jij inschatten wat het voor jouw waard is, want dat brengt ons naar het volgende punt.

De prijs

Websites zijn er in alle maten, kleuren, formaten en voor alle budgetten. Van gratis via basisversie van Wix of Weebly, tot state of the art peperdure plaatjes, en alles daar tussenin. Vraag bij 3 verschillende bedrijven maar eens een offerte op voor één en dezelfde websites, je zal zien dat je deze offertes quasi niet met elkaar zal kunnen vergelijken omdat er zoveel verschillende werkwijzen en tarieven zijn. En dat is goed, want concurrentie en innovatie moet er zijn, zeker in deze sector. Maar voor jou als klant is dat wel een helse opdracht. Als het kiezen van een juiste partner al zo’n klus is, hoeveel tijd en energie zal het bouwen of overzetten van je website dan wel niet in beslag nemen?

Weten hoe je website in elkaar zit, is weten met welke partners er (behind the scenes) wordt samengewerkt, is weten dat een demo installeren & aanpassen véél goedkoper is dan een nieuw design te laten maken, is weten dat feedback superbelangrijk is en is ook weten dat een website niet, nooit, jamais, non mai af is wat continu onderhoud (of opleiding!) verplicht maakt.

Betaal dus zeker nooit nootjes, maar laat je ook niet verleiden om Goud te betalen. Zorg ervoor dat je wéét waarvoor je betaalt. Laat je opleiden. Leer.

Wat na de oplevering?

Want de grootste miserie ontstaat pas na oplevering van de website. Onderhoud moet gedaan worden, updates moeten nagekeken worden, foutmeldingen opgelost. Vaak wordt dat stukje nogal eens vergeten. Niet zozeer omdat de bouwer het niet wil onderhouden of oplossen, maar wel omdat de kennis ontbreekt, of omdat de tijd ontbreekt om continu bij te leren. Daarop worden derde partijen ingeschakeld wat weer een bom geld kost voor jou, de eindklant. Trust me, ik ben die derde partij die zo nu en dan gevraagd wordt om de misère op te lossen zodra het dieper gaat dan wat er aan de oppervlakte zichtbaar is.

En da’s niet tof.

Technisch gezien niet tof voor mij.

“Zelfrespectgewijs” niet tof voor de bouwer.

En financieel al helemaal niet tof voor jou.

Waarom dit betoog?

Omdat ik jou wil informeren.

Omdat ik de waas rond het websitegebeuren wil opheffen.

Omdat ik me verantwoordelijk voel voor het aanbod dat je krijgt in de besloten Facebookgroep.

Omdat ik het pijnlijk vind om te zien welke lijdensweg je afgelegd hebt alvorens bij mij te komen aankloppen.

Ik wéét dat er in de Facebookgroep die ik onderhoud charlatans zitten, maar evenzeer steengoeie concurrenten waar ik met plezier naar wil doorverwijzen.

Maar ik wéét vooral dat er veel passie & interesse in de groep zit, van mensen zoals jij, die voor zichzelf een goeie job willen uitbouwen gebaseerd op jouw waarden en die daar alles voor over hebben om dat in de wereld te zetten. Die beseffen dat de DIY-weg hobbelig is, maar je wel de meeste financiële ademruimte kan geven op weg naar de toekomst die jij voor jezelf creëert.

Klop dus gerust bij me aan met al je vragen. Ik help je of verwijs je door.

vraaghet@treesjevanhaeren.be

Handtekening - Treesje

Cut to the chase

Geen tijd te verliezen? Neem hier direct contact met mij op!