“Facebook & ik”: waarom ik systematisch alle advertenties verwijder…

Ik ben systematisch, één voor één, alle advertenties in mijn Facebooktijdlijn aan het verwijderen. Want ik ben het ongelofelijk moe, al die advertenties, die om ter hardst om aandacht schreeuwen, met de meest onnozele boodschappen. Maar wat een gevecht tegen de bierkaai…

Offline is the new luxury

Pas op, ik heb niks tegen een goede advertentie die mijn leven verbetert. Vandaag, 6 kilo en heel wat kracht later, ben ik maar wat dankbaar dat ik op de advertentie van de PT Club klikte zo’n drie maanden geleden. De mogelijkheden om iemand te targetten in Facebook advertenties zijn zo groot, en toch, en dat is het bizarre aan heel de zaak, staat mijn tijdlijn alleen maar bol van business coaches die mij hun techniek om klanten te werven willen aansmeren. Ik begrijp dat ze dat doen want hoe maak je de dag van vandaag anders reclame? Maar blijkbaar is mijn profiel zeer gegeerd bij dergelijke aanbieders, maar echt serieus, ik ben het moe. En dat om verschillende redenen:

REDEN 1: wat lijken ze op elkaar…

De advertenties lijken allemaal op elkaar. Allemaal! “Ben jij het ook zo beu om… (vul aan met eender wat)?”; “Are you still using marketingfunnels?!”; “Hoe ik van 10 naar 10 000 (euro/klanten/omzet/vul aan) ging!”,…
En dat vind ik gek, komende van een generatie (us, the millenials), die roept dat authenticiteit belangrijk is, dat niet elke klant jouw klant is en je ‘gewoon jezelf moet blijven’… Komaan, vrouwkes/mannekes. We kunnen toch wel beter dan dat?

REDEN 2: where are my people at?

Ik vraag mij écht oprecht af waar jullie zitten. Met meer dan 600 ‘vriendschappen’ zou mijn tijdlijn moeten overlopen van happy moments: huwelijken, geboortes, reizen, nieuwe jobs,… maar niks van dat alles. Zijn jullie echt allemaal zo stil op Facebook, of worden jullie linea recta aan de kant gezet omdat Facebook meent dat ik meer interesse heb ik e-mailmarketing? Het is bevreemdend om te weten dat er zoveel van mijn vrienden actief zijn, maar ze niet te zien. Alsof we allemaal samen geblinddoekt in een ruimte zitten, dingen te vertellen, niet wetende tegen wie, niet wetende waar je boodschap aankomt.

REDEN 3: wat doe je met mijn data, Facebook?

Na het zien van “Facebook & ik” (een reporategereeks op Canvas door Tim Verheyden) ging ik aan het denken. Nee, ik was niet in shock door de ontdekking wélke data Facebook (maar ook Google, en *alle* online diensten!) verzamelt. Us, the millenials, zijn opgegroeid met de snelle vooruitgang in technologie en nu doen alsof we het niet wisten, is een flauw. Akkoord dat we de omvang ervan misschien niet hadden kunnen inschatten, maar vanaf het moment dat onze nickname (tReSeKe, 14/V/Bilzen *kuch*) werd ingeruild voor onze échte naam was het gedaan met de privacy. Maar waar ik wel van in shock was en nog steeds ben, is de gigantische gevolgen die deze zogenaamde sociale media hebben op ons vermogen om zich te concentreren, te focussen op iets, aandacht te houden bij mens & taak (en niet bij pling en plong!), en vooral dan omdat we het niet merken… We denken allemaal dat we het zélf wel onder controle hebben, maar nu ik smartphoneloos ben (lees: bevrijd) zie ik pas (bij mezelf, maar ook bij jou!) hoe groot de verleiding is.

REDEN 4: je denkpatroon wordt zo eng…

Omdat Facebook denkt je te kennen (in mijn geval: vrouw, onderneemster, bezig met marketing) gaat hij je advertenties voorstellen waarvan hij aanneemt dat deze interessant voor je zijn. De andere kant van de medaille die krijg je niet meer te zien. Ik krijg continu advertenties te zien over e-mailmarketing, marketing funnels, business coaches,… maar dat is net wat NIET wil zien. Ik heb een hekel aan deze “one size fits all”-oplossingen, maar precies dat krijg ik over de digitale vloer omdat mijne business in het vakje “marketing” gepropt werd. En dat is dan nog onschuldig… Ik wil me niet voorstellen welke advertenties en berichten ik tevoorschijn zou zien komen als ik in het “rechtse” vakje geplaatst zou worden. De plaatjes die je ziet, de teksten die je leest, de video’s die je voorgeschoteld krijgt,… Het is allemaal voorgekauwd, gebaseerd op een algoritme dat eerder bepaalde dat jij dat wel leuk zou vinden. En net dat maakt het zo eng. Dat je zélf niet meer in de hand hebt wat je leest en dat daar je gedachten door gestuurd worden. Een simpel voorbeeld:

Ik was laatst in Italië en keek ’s morgens naar het nieuws. Na het zien van de berichten was ik doodsbenauwd: het leek alsof de wereld in brand stond. Rellen, oorlog, vuur, gevechten,… Ik keek naar vrtnieuws.net om te checken. Niets van de berichtgeving die ik op tv gezien had, werd getoond… Je wereldbeeld wordt bepaald door wat je ziet, en dat is helaas niet meer alleen het nieuws.

En daarom verwijder ik dus systematisch alle advertenties die ik voor mijn neus geschoteld krijg. In de hoop Facebook wijs te kunnen maken dat ik een heel saai mens ben, die geïnteresseerd is in andere mensen. Wie denk je dat zal winnen? #womanvsmachine

Handtekening - Treesje

Cut to the chase

Geen tijd te verliezen? Neem hier direct contact met mij op!