JIJ mag dan wel begrijpen dat het OK is om honderd-en-één (maal oneindig) interesses te hebben,… De buitenwereld moet ook mee zijn!

google search

Eerst deze disclaimer: ‘creatieve generalist’ is geen term die ik uitvond (helaas, want wat een prachtterm!!), maar die ik als eerste hoorde van Silvia Derom. Toen ik haar en haar loopbaancoaching ontdekte viel ik in een warm bad (zo schreef ik het haar letterlijk!).

Eindelijk iemand die me begreep.
Eindelijk iemand die me toestond om te zijn.

Bekijk zeker haar website als je geprikkeld wordt door die term.

Maar, het aanvaarden dat je een creatieve generalist bent, brengt andere uitdagingen met zich mee. Want, JIJ mag dan wel begrijpen dat het OK is om honderd-en-één (maal oneindig) interesses te hebben,… De buitenwereld moet ook mee zijn! En met die buitenwereld bedoel ik nu maar eventjes Google Search oftewel de zoekmachine (en de SEO-technieken die je daarvoor kan inschakelen).

SEO werkt immers (in grote lijnen) zo:

Jij hebt een website waar je informatie deelt aan je bezoekers.
Deze bezoekers zijn liefst je ideale (potentiële) klanten dus je wilt je informatie daarop aanpassen.
Google Search meet de relevantie van jouw informatie (aan die bezoekers) door te meten hoe lang zij op je website blijven, hoeveel je bezoekers op andere links klikken, hoeveel andere sites naar jou verwijzen, etc. etc.

Door het kiezen van enkele goed gekozen zoekwoorden (die enerzijds weergeven waar jij voor staat, en anderzijds een antwoord bieden op wat jouw ideale klant zoekt) kan jij de zoekresultaten in Google Search beïnvloeden. Door te consequent & consistent te blijven bloggen, zal Google Search op termijn de verbanden kunnen leggen tussen je verschillende blogposts.

Maar, en nu begint dat schoentje dus te wringen (zo hard zelfs dat het blaren veroorzaakt), wat als je een creatieve generalist bent? Je wilt immers over verschillende dingen bloggen, en er is niet één zoekwoord dat jou typeert (nee, ook geen drie, vijf of tien) – maar wel tientallen. Hoe moet je dan in hemelsnaam aan Google Search (en de buitenwereld!) duidelijk maken wie jij bent, waar jij voor staat en wat jij doet? Wie kan dat in begrijpen?!

Ik zal er niet om liegen, hoor. Da’s niet gemakkelijk. Dat vergt energie. Dat vergt schrijftijd. Dat vergt hard werk. Want Google Search geeft niet om jou (aiaiaiai). Waar zij wel om geven zijn hun éigen bezoekers. Zij willen het béste antwoord bieden op de vraag die gesteld wordt in Google Search. En of jij dat nu bent (met al je kwaliteiten) of je buurvrouw (met die éne specialisatie) – dat deert hun niet.

Tip nummer 1 is dus dat je, net zoals iedereen, consequent en consistent relevante informatie moet aanbieden aan jouw ideale klanten. Als zij tevreden zijn over wat jij hen geeft, zal Google Search dat ook zijn.

Maar wat als je véél verschillende dingen aan te bieden hebt, en dus ook verschillende ideale klanten aantrekt? Wel ook daar heb ik een handige tip voor. Zoom uit. Kijk naar the bigger picture die al je projecten, diensten, producten aan elkaar rijgt. Zoek naar je WAAROM en schrijf daar over. Zo trek je potentiële klanten aan die op zoek zijn naar jouw waarom en hoe je die vraag dan beantwoordt, is pas in een latere fase belangrijk.

En tot slot, tip nummer 3: schrijf niet voor Google Search. Schrijf voor de persoon met wie jij het allerliefste zou samenwerken. Ook al is je tekst niet grammaticaal hyperjuist. Ook al is je tekst niet lang genoeg ‘volgens de regeltjes’. Ook al gebruik je een ander zoekwoord dan wat je zou ‘moeten’ gebruiken. Schrijf voor jouw ideale klant en dan komt echt alles goed.

Meer weten?

vraaghet@treesjevanhaeren.be

Handtekening - Treesje

Cut to the chase

Geen tijd te verliezen? Neem hier direct contact met mij op!