Bwaaargh, komen bij de termen B2B en B2C jouw haren ook recht omhoog op je armen staan? Bij mij in elk geval wel…

De nieuwe manier van marketing

In een nog niet zo ver verleden werkte ik als werknemer “in de sales & marketing”. Een fancy schmancy omschrijving voor de afdeling: “Hoe kunnen we zoveel mogelijk centen uit iemand zijn zakken halen én toch sympathiek blijven?”. Ik zag miljoenencontracten afgesloten worden door internationale bedrijven die geen zier gaven om een nulletje meer of minder, maar net zo goed zag ik échte mensen die weloverwogen besloten om hun zuurverdiende centen te investeren.

Wie de klant ook was, op géén enkel moment stond ik achter hetgeen wat ik, als “de sales & marketing”, diende te vertellen.

Onlogisch & asociaal

Manipulatieve technieken, psychologische spelletjes en soms gewoon ronduit liegen om er toch maar voor te zorgen dat het bedrijf aan het einde van het jaar mooie cijfers kon voorleggen. Hatelijk vond ik het. Onlogisch en asociaal. Dat ik elke functie maar maximaal drie jaren volhield om daarna (doodongelukkig) te vertrekken naar een volgende functie, zal dan ook geen verrassing voor je zijn. De verrassing zal nog kleiner zijn als ik je vertel dat ik uiteindelijk – na 13 jaar als werknemer groot geworden te zijn in een omgeving die me totaal niet paste – keihard tegen de muren (die ik zelf had opgetrokken) liep.

Eureka, het kan anders!

Ondertussen ligt die periode achter me en zie ik steeds meer en meer dat het ook anders mag. Toen ik pas zelfstandige werd, viel ik terug op de technieken die ik kende. Er was toch maar één manier om aan marketing te doen. Ik had het toch zo op school geleerd?! En de bedrijven waarin ik tewerkgesteld was, boerden toch allemaal goed dankzij die vastgeroeste manier van sales & marketing? Het zou vast goed komen als ik óók op die manier te werk ging.

Ge voelt ‘m al komen, zeker?

Slecht ging het zeker niet met mijn bedrijf, maar met mij? Aiaiai.

Onzeker. Ongeduldig. Altijd maar meer willend. Onvriendelijk. Ontevreden. Onvervuld.

Crap.

Heel blij was ik dan ook toen ik anderen (met als koploper Mieke Lannoey) op een frisse, vernieuwende, échte manier zag communiceren. En niet de “échte manier” die we foutief als authentiek bestempelen (ge wéét waar ik het over heb: iedereen die je zegt dat je authentiek moet zijn, maar dan zélf de platgetreden tactieken van jan-en-alleman toepast), maar wel de manier waarop we onszelf mogen zijn. Waarop we rekening houden met mens, en niet met omzet. Waarop we kunnen spreken/schrijven zoals we zijn, compleet met alle taal-, schrijf- en stotterfouten. Waarop we fouten mógen toegeven. Waar wij, als ondernemer, mens mogen zijn (i.p.v. machine) en jou, onze klant, als mens mogen behandelen (i.p.v. wandelende portefeuille).

Tijd voor nieuwe marketing.

Er is een nieuwe vorm van marketing aan het ontstaan en – OH MY GOD – deze is gewoon keiveel plezanter! Ik, en zoveel andere solo-onderneemsters met mij, vinden steeds meer manieren om ons staande te houden in een wereld waar groter, beter, sneller, meer,… de norm aan het worden is, waar we met grote ogen staan te kijken naar Grote Bedrijven met Veel Geld (#hoedoendieda?) en waar we ons van tijd tot tijd superonzeker in voelen omdat we niet weten of wij Hét in ons Uppie gaan halen.

Graaf en jij zal gelukkig worden. #profetisch

En weet je wat hier zo leuk aan is? Niemand (echt waar ?), gewoonweg niemand kan je zeggen hoe je die “nieuwe vorm van marketing” moet doen. Want dat is volledig afhankelijk van jouw eigen manier van communiceren. Ik krijg regelmatig het compliment dat mijn schrijfstijl zo uniek is, zo gevat, grappig en to-the-point. Die opmerking gaat soms gepaard met “ik wou dat ik dat ook kon”. Maar… mijn stijl is mijn stijl. Jouw stijl is de jouwe. Kopieer dus niemand. Probeer niet te zijn zoals een ander. Graaf diep in jezelf zodat je je eigen stijl kan vinden. En durf.

Durf praten zoals je bent. Durf opstaan. Durf opkomen voor wat jij gelooft. Durf kwetsbaar te zijn. Durf falen. Durf doorgaan. Da’s de enige menselijke manier.

Mh, bon, ik ben hier weer een seriezuze ommetoer aan het maken om tot bij mijn oorspronkelijk onderwerp uit te komen (Yoast gaat niet blij zijn! #keywords ?). Want, ik wou je uitleggen wat B2B vandaag voor mij betekent.

B2B betekent voor mij Back 2 Basics.

Als jij mij contacteert, krijg je Treesje aan de digitale lijn (maar niet bellen aub, want dat vind ik niet plezant).
Als je mij ontmoet, ontmoet je Treesje. Niet het bedrijf, niet het logo (freedombird #ftw), niet de strategie, maar heel eenvoudig Treesje.

Oprecht. Menselijk. Nieuwsgierig. Emotioneel. Hulpvaardig. Met fouten. Met kwaliteiten. Met een hoekske  af, of twee. Teruggetrokken of net heel spontaan.

En dat, mijn lieve lezer, is precies wat ik ook van jou verwacht. Wees wie je bent, want – newsflash – ik kijk direct door je façade heen. Ik zal er niet naar reageren uit respect voor de reden waarom je die façade opgetrokken hebt, maar ik zie ze wel. Het voordeel daarvan is dat ik ook zie wie er áchter die façade zit, die échte persoon. En ’t is die persoon waar ik heel graag mee wil samenwerken.

En, wat denk je? Werk jij vanaf nu ook alleen nog maar B2B?

Extra: neem dat B2B werken bij mij maar heel letterlijk:

  • Geen schmancy bureau’s want wat ik doe, doe ik even goed in een coffeeshop, in de relaxzetel (zoals nu bij het schrijven van deze blogpost), of met mijn voeten in het Balatonmeer. #freedomBird

  • Geen naamkaartjes want… waarom wel?!

  • Bel me niet, want mijn aandacht gaat volledig naar the task at hand. #prioriteiten staan bij mij op nummer één (#doordenkertje).

  • Verwacht van mij geen e-mailmarketing want da’s ***. E-mailmarketing geeft ons niet de mogelijkheid om op ons unieke niveau met elkaar te communiceren en dat vind ik niet tof.

Handtekening - Treesje

Cut to the chase

Geen tijd te verliezen? Neem hier direct contact met mij op!