Het énige dat Google Search wil, is het beste antwoord geven op de vraag die gesteld wordt in het zoekvak.

zoekmachines

SEO blijft voor velen een “in een mist gehuld”-mysterie. SEO klinkt als één of andere ziekte, maar laat me je gerust stellen, SEO vergt geen speciale techniekjes, geen inbreuk op jouw authenticiteit, en vooral géén moetjes. Echt waar. Geen moetjes.

Laat me dat even uitleggen.

Natuurlijk zijn er ‘regeltjes’ waaraan je je zou kunnen houden als jij helemaal in de gratie van de zoekmachines wilt vallen, maar regeltjes impliceren meestal dat je een stukje van jezelf achterlaat. En dat is nét niet wat ik wil dat je doet. Ik wil dat je je hele authentieke zelf bent, offline, op social media, maar ook op je website. De “regeltjes” waarover ik in deze blogpost ga schrijven, zijn de ultieme manier om de zoekmachines te verleiden. Maar, zoals bij elke relatie, botst ook dat wel eens. Implementeer dus ZEKER NIET alle tips die hieronder staan als ze niet goed voor jou aanvoelen.

Want…

Authenticiteit is regel nummer één.

De zoekmachines (laat me me vanaf nu beperken tot Google Search) zijn níet degene waar jij je website voor maakt. Google Search is slechts een húlpmiddel waardoor potentiële bezoekers je website kunnen vinden, maar Google Search is niet je doel.

Je bezoeker, je mogelijke klant: daar schrijf je voor!

En net zoals bij alle andere communicatiemiddelen is die klant op zoek naar jou én jouw unieke eigenschappen waardoor jij haar probleem kan oplossen. Capisce?

Je schrijft voor jouw potentiële klant.

Nummerke twee: beschouw zoekmachines als een vriend die je helpt.

’t Is immers lief van Google inc. dat het middelen ontwikkeld heeft om jou te helpen je website naar voren te schuiven, niet waar? Neem hun hulp gerust aan want het helpt je (vaak kosteloos) vooruit! Onthoud héél goed dat Google Search slechts één doel voor ogen heeft: hun bezoeker hét beste antwoord geven op de vraag die deze persoon stelt in het zoekvak. En daar begint jouw SEO-verhaal!

De regel van drie.

Ten eerste wil jij te weten komen wélke vraag die persoon in het zoekvak ingeeft. Daarom is het uitermate belangrijk om jouw ideale klant te kennen. Hoe zoekt deze persoon? Welke woorden gebruikt zij? Is zijn bekend met jouw jargonwoorden, of gebruikt ze synoniemen? In welke taal zoekt zij?

Ten tweede kijk je ook even in eigen boezem, want je wilt wellicht niet op alle vragen een antwoord zijn. Als jij zou zoeken naar jouw dienst / product, wat zou jouw vraag dan zijn? Op welke vraag wíl jij een antwoord zijn? Ik kan me immers best voorstellen dat je als “social media consultant” niet het antwoord wilt zijn op de vraag: “waar vind ik een sm-specialist” (bon, misschien wel, maar dat verhaal mag je me op een ander moment dan eens vertellen! ?). Je begrijpt wat ik bedoel, nietwaar?

Ten derde zorg je ervoor dat jouw website zowel op punt één als punt twee afgestemd is. Je biedt content aan die een antwoord biedt op de vraag die jij wilt beantwoorden. Zo éénvoudig is het.

Want hoe wéét Google Search of je site het béste antwoord is?

Dat weet Google Search niet. Althans, niet in eerste instantie. Google Search (en ook de andere zoekmachines) halen die informatie bij de bezoekers die op jouw website komen. Google Search meet in eerste instantie hoe lang een bezoeker op je website blijft. Als deze bezoeker snel weer vertrekt, is dat een teken aan de wand en gaan ze kijken naar de reden waaróm deze bezoeker snel weg is. Dat kan technisch zijn (hoe je site is opgebouwd), maar zeker ook inhoudelijk. Iemand die effectief op zoek was naar die sm-specialist, zal niet geprikkeld worden door een blogpost over Facebook, bwvs. (smiley).

Maar wat kan jij dan doen om die bezoeker te houden?

Deze éénvoudige tips kunnen je helpen:

  • Schrijf relevante content. Zo gemakkelijk is het. Jij bent de specialist. Deel je kennis.
  • Luister goed naar je ideale klant. Welke woorden gebruikt zij? Waar is zij naar op zoek?
  • Zorg dat je website ‘safe’ (https ipv http). Dat geeft een veiliger gevoel.
  • Controleer je sitesnelheid & verbeter ze!
  • Leer YOAST SEO gebruiken om beter gebruik te maken van je zoekwoorden (meld je aan voor de ‘werk aan je website’-week)
  • Hou je website up-to-date. Niks zo lastig als een site waarvan de helft niet werkt.
  • Leer meer over SEO via de cursus ‘Leer SEO-proof schrijven

En in de toekomst?

Het gebruik van AI (Artificiële Intelligentie) & ML (Machine Learning)* komt steeds meer in het nieuws, ook bij ons. Denk maar aan de zelfsturende auto’s die onlangs toestemming kregen om op de Belgische wegen te rijden. Persoonlijk ben ik hier niet helemaal fan van (ik rij veel te graag), maar het is wél de realiteit en als solo-onderneemster kan het best handig zijn om gebruik te maken van AI.

Als je je nu afvraagt wat het effect zal zijn op SEO raad ik je aan om dit filmpje te bekijken… De evolutie gaat steeds meer richting gesproken zoekopdrachten, wat de zinsconstructies én uitkomstmogelijkheden verandert. Zoals het filmpje aangeeft, hoeft de gebruiker alleen nog maar de vraag te stellen, waarna Google aan de slag gaat. Bij ons loopt het zo’n vaart nog niet (it’s a long way from Silicon Valley tot hier), maar het is wel een evolutie om in de gaten te houden én te implementeren waar dat voor jou goed voelt… Ik vind het in elk geval prettig als ik handsfree aan mijn Google Assistant kan vragen om naar mijn lief te bellen, een sms te sturen of me de routebeschrijving te geven naar het dichtstbijzijnde tankstation waar ik klant ben…

En jij? Hoe ga jij om Google Search?

*Artificiële Intelligentie (AI) is de intelligentie die wij (ofschoon, de programmeurs) op voorhand in een machine programmeren. Bij een zelfrijdende auto wordt er bijvoorbeeld op voorhand geprogrammeerd dat hij niet over de witte lijnen mag rijden.

Bij machine Learning gaat het zover dat het apparaat zélf dingen aanleert, net zoals een mens dat doet. Er worden bijvoorbeeld foto’s getoond van een hond, waarbij het apparaat op termijn zélf gaat inschatten welke eigenschappen een hond tot een hond maken (en geen kat). Uiteindelijk kan het apparaat zélf dieren (maar ook mensen, dingen, …) herkennen.

Je ben hier al mee in aanraking gekomen toen Facebook je vroeg om gezichtsherkenning in te schakelen. Daar waar Facebook vroeger “mensen” herkende (twee ogen, een neus en een mond), gaat hij nu specifiek jou herkennen omdat hij je eerdere foto’s analyseerde en op basis daarvan jou definieerde. Vergelijk het met een échte situatie. Je komt voor de eerste keer iemand tegen. De tweede keer denk je: “dedju, ik heb die persoon al eens ontmoet, maar hoe héét die nu weer?!”. De derde keer herken je deze persoon probleemloos.

Is dat eng? Ja, een beetje wel, als je alle sci-fi-films moet geloven waarin robots de wereld overnemen (Go, Will Smith!), maar het hoeft niet eng te zijn als je begrijpt hoe het in elkaar zit en wat JOUW ROL hierin is… ML alleen kan bestaan door het verzamelen van miljarden beetjes (bitjes en bytjes) aan informatie (hence GDPR). Elke keer dat jij digitale informatie deelt, wordt er ergens een machine slimmer. Ga dus zorgvuldig om met technologie.

Meer weten? vraaghet@treesjevanhaeren.be

Handtekening - Treesje

Cut to the chase

Geen tijd te verliezen? Neem hier direct contact met mij op!